5/28/2012

Until now


Products I Love / Australia Australia Australia

Fotos - schülerVZ


Eli tässä nyt vähän selkeytystä siihen, että mitä tässä on jo tähän mennessä tapahtunut.
Tää juttu on ihan kivan pituinen, mutta saattepahan jotain luettavaa ;)

Minä
 Eli niinkun aika moni jo varmaan tietääkin mun nimi on Emma. Mä olen suomalainen, mutta henkisesti
oon puoliksi Hollantilainen. Kun olin 2 meidän perhe muutti Hollantiin ja asuttiin siellä aina vuoteen 2008 asti jolloin muutettiin 'takaisin' tänne Suomeen. Mun vanhemmille se oli paluu kotiin, mutta mulle se oli pikemminkin muutto ulkomaille ja kokihan siinä pienen kulttuurishokinkin, mutta siitä mulle on tällä hetkellä vain hyötyä! (tässä myös syy miks mun Suomen kirjoitus saattaa välillä pikkasen failata :) 
  Kotona mun kanssa asustelee vanhemmat, kaksi pikkuveljeä ja kaksi pikkusiskoa (joista toinen on kylläkin ruskea labradorin noutaja...)
Mulla on ihania kavereita kahden minuutin kävelymatkan, kahden tunnin lentomatkan ja 11 tunnin lentomatkan päässä jotka on kaikki mulle tosi tärkeitä.Välillä se ottaa päähän et jotkut asuu nykyään niin kaukana, mutta jollain kieroutuneella tavalla tää välimatka myös lähentää meitä. Koteja on siis jo ennestään kaksi ja jotta tästä tulis mulle vielä sekavampaa siihen pitää hankkia vielä se kolmaskin :)

No mistä se vaihtoidea läthi?
 Mä en muista millon mä sen päätin (olin ehk joku 7 tai jotain...) mutta heti kun sain kuulla et iskä oli ollut nuorena. Aluks pidin sitä jotenkin itsestäänselvyytenä että lapset lähtee vaihtoon kun ne on isoja, mutta kyl mä sit jossain vaihees senkin hokasin et se ei ole pakollista ;) Iskä oli Jenkeissä ja ite olin sitten aina viime vuoteen asti sata varma siitä että menisin myös sinne.
 Viime vuonna me mentiin Tanjan kanssa Helsinkiin eikä puhuttu koko matkan aikana mistään muusta kuin vaihdosta. Siinä vaiheessa me kummatkin älyttiin kuinka lähellä vaihtovuosi meitä jo oli. Sinä iltana luin varmaan 20 vaihtoblogia alusta loppuun ja sen jälkeen olin oikeasti oikeasti sitä mieltä että halusin lähteä. 
 Muutkin maat kuin jenkit alkoi tässä vaiheessa kiinnostamaan. Ja siitä se eka haaste sitten tulikin: Minne?

Minne?
 Minne Minne Minne? Mä jäin tohon kysymykseen jumiin niin pitkäks ajaks (vähän päälle puoleksi vuodeksi...)
Yhtenä päivänä olin sata varma et meen jenkkeihin ja seuraavana olin taas lähdössä britteihin. Jossain vaihees aloin sitten ihan urakalla miettimään niitä hyviä ja huonoja puolia, hyötyjä ja haittoja jne. 
 Päädyin Ausseihin koska haluan kokea jotain täysin uutta. Jenkeistä tiedän jo aika paljon. Kulttuuri, juhlat ja koulusysteemi on jo tuttuja ja osaan nimetä jenkkejen pääkaupungin, jota en Aussien kohdalla osaa vieläkään. Australiasta kun en tiennyt yhtään mitään tuli sellainen pitää mennä ottamaan selvää tunne :) 

Miksi?
 Kaikki jotka on jo lukenut Tanjan blogista sen miksi postauksen voi skipata tän osuuden. Me ollaan Tanjan kaa puhuttu näistä jutuista ihan hirveen paljon, joten meidän käsitykset ja mielipiteetkin on muovautunut aika samanlaisiksi...
  Monet menee vaihtoon siksi et haluais oppia puhumaan enkku (tai jotain muuta kieltä)  paremmin, mutta itselleni se tulee tässä vaan kivana pikkulisänä :) Itse olen enemmänkin lähdössä sen takia että haluan oppia tuntemaan uuden kulttuurin. Haluan saada uusia tuttavia ja istenäistyä. Tää vaihtojuttu on ehkä isoin haaste minkä olen tähän mennessä itselleni hankkinut. Aussien kohdalla tällainen kiva pikkulisä on myös se että saa Aussiaksentin. (Joo mun oli pakko laittaa se tähän vaik se ei toki ookkaan mitenkään oleellista ;D)

Mitä olen jo tehnyt?
 Olisko ollut maaliskuussa tai helmikuussa kun raahasin iskän YFU:n inffotilaisuuteen. Kevään aikana kävin myös STS:n inffossa mutta se ei mun kohdalla nyt oikeen napannu. YFU oli mun mielestä ihana järjestö ja hainkin sitä kautta ensisijaisesti. Yfulla oli kuitenkin tositosi vähän paikkoja ausseihin (0-2 jotka meni kaikki helmikuussa...) ja koska Aussit oli tässä vaiheessa kasvanu jo tosi selkeäksi ykkösekski päätin myös hakea Expon kautta. Expolla ja YFUlla kävin myös haastattelussa. Haastattelut oli tosi rentoja kummatkin ja varsinkin YFUlla oli tosi kivaa kun pääsi  tutustumaan jo vähän muihinkin vaihtareihin. Pari viikkoa sitten olikin jännä päivä, kun sain YFUlta kirjeen. Kirjeessä luki: 'Onneksi  olkoon otamme sinut vaihto-ohjelmaamme', mutta siitä eteenpäin siinä olikin vain pahoitteluja siitä etten ollu päässyt Ausseihin vaan tokaan vaihtoehtooni Jenkkeihin. Tossa vaiheessa iski pikkuriikkinen paniikki kun en ollut vielä saanut Expolta yhtään kirjettä. Rohkeena tyttönä soitin sitten expon toimistolle ja kysyin että tietääks ne jo mun kohtalosta? Sieltä sit kerrottiin et ne ottais mut Tammikuun lähtöön. Olin niin iloinen. mutta samalla paniikki iski siitä että lähtö ois jo niin pian. Sieltä lähetettiin samantien hakupaketti joka mun pitää palauttaa ens kuun puolessavälissä. JÄIKS! Mul on kiire!!! 

And in English :) ...After read more

Where did the idea of becoming an exchange student come from?
I can't remember when it was, but I was pretty young. (guess something like 5?).
My Dad had had a great exchange year in the US in the 80's and had told me about his year.
First I thought that everyone goes on exchange, but now I get that it's not that usual..
Because I had heard about my dads year in the US, I was sure that I would also go there. Haha plans definitely change during the years...
 About a year ago I started to talk about ex. with Tanja. She had also dreamed about going abroad for a year during High School so we had lots to talk about. Last year I also started to read exchange blogs to learn more about it.

Where do I want to go?
Where?Where?Where? I got stuck with this question for months. One day I was sure I wanted to go to the US and on the other I wanted to the UK. Three countries (US,UK, Australia) shared the first place on my top list and I just couldn't choose until spring 2012.
Then I started to think about how much I already knew about the US and the UK and how I didn't even know the capital of Australia. Then I got this I have to go there and find it out feeling.

Why?
Many people go on exchange because they want to learn to speak a language better. For me that isn't the main reason I want to go. I want to learn things about a new country. I want to live in a foreign culture and meet people with a different background. 

What I've already done:
I've been to many information occasions this spring and to a few interviews. Finally after lots of considering I decided to send my applications to YFU and Explorius. Because YFU didn't have places left to Australia I chose for Explorius at the end. Know I've been filling in a larger application....Only a few weeks time left to get that done.. Help!!! :O

-Emma

No comments:

Post a Comment