11/20/2012

What about Sydney?

Hola!
Mulla ei vieläkään ole teille kuvia (sori!), mutta ajattelin tulla kuitenkin kertoo teille lisää mun
 tulevasta host perheestä, asuin alueesta ja koulusta.

Tumblr_mdn4uekiek1rhl9d7o1_500_large
Pictures again from www.weheartit.com
 Sain siis kuten jo aiemmin (haha, kuukaus sitten) kerroin perheen Sydneystä. Perheeseen kuuluu vanhemmat ja 2 tytärtä jotka eivät asu enään kotona. Lisäksi perheellä on koira ja kissa ja varsinkin koirasta oon todella innoissani kun meillä on täälläkin koira ja mulle tulee sitä ihan hirmu ikävä ni sit mul on joku jota ulkoiluttaa ja jota halia kun tulee ikävä omaa koiraa. Perhe asuu omakotitalossa Sydneyn Inner Suburbissa n.8 km oopperatalolta. En ite ois koskaan uskonu et on mahdollista sijottua näin keskeiselle paikalle Ausseissa (olin oikeesti varautunu siihen et joudun sinne keskelle aavikkoa johonki krokotiilinmetsästäjä perheeseen.) ,mutta nähtävästi sitten oli. Haha en pysty uskomaan tähän ennen kuin oon oikeesti tuolla, ja siihenhän on enään 10 viikkoa. Ihan hullun vähän! I know!
                   Il_570xn.248111729_large
 Mun koulu on noin 5km päässä mun hostien asunnolta. Mun Hostmom sano et sinne voi kulkea bussilla ja/tai junalla. Mun koulu siis on tyttökoulu ja mulla on siellä koulupuku. Noiden asioiden sulattamiseen (varsinkin ton et se on tyttökoulu Haha!) mul meni vähän aikaan, mutta nyt oon tosi innoissani täst kaikest. Löysin yhden blogin missä se vaihtari kävi samaa koulua kun minä ja löysin sielt kuvia mun tulevasta koulupuvusta joita löytyy tästä ja tästä. Oon lukenu ton blogin jo about kahteen kertaan läpi (vaikka se onkin Norjaksi haha, mut hei melkein samaa kuin ruotsi ) ja vaan ollu sillai 'ei voi olla totta.' Isoimpana ''shokkina'' tuolt blogilt tuli se tieto et mun koulu ei ookkaan 300 oppilaan koulu niinkuin olin koko ajan ajatellu vaan 1100 oppillaan koulu. No mitäs nyt pieni koko ero... :D. 

               Tumblr_lhbccilgac1qgygc7o1_500_large_large

Täs on oikeestaan kaikki mitä tiiän tähän mennessä. Paitsi viel! Mun toinen Aussi sisko on ite ollu Suomessa vaihdossa ja se on nyt joululomalla tulossa tänne pohjoiseen katsomaan se kavereita ja hostei. Ja nyt se on luultavasti kans tulossa käymään meillä kylässä mistä oon tosi innoissani! Hii siihen ei oo vaarmaan ku enään 7 viikkoa. Miten tää aika menee näin nopee? 

Sitten vielä jotain muuta :). Mulla oli Lauantaina viimeinen vaihtarivalmennus missä mun vanhemmatkin oli mukana. Sielä käytiin läpi kaikkia käytännön viisumi, lento, vakuutus jutskia. Mut kyl siel kerrottiin kans kaikkea mua kiinnostavaa tietoa. Sitten tänään sain tietää virallisesti mikä mun lentopäivä on ja se on edelleen 28. päivä. Tiedän jo yhden tytön joka lentää mun kanssa ja oon niin happy ettei mun tartte lentää yksin maailman toiselle puolelle! Oon nyt niin innoissani tästä kaikesta että haluaisin jo päästä lähtemään. Onneks täs on viel joulu ja uusivuosi ennen lähtöä niin aika menee viel nopeemmin kun tää jouluaika menee supernopeasti (joka on kyllä mun mielestä aina tyhmä juttu kun joulu on toiseksi paras vuodenaika heti kevään jälkeen ;) ) 
 Tähän loppuun vielä kuva mun jouluisesta sängysytä, joka kyl on läpi vuoden tällainen..Haha!
 Nyt meen nukkumaan :)
Translation after read more! 
-Emma
P.S. Mulla alkaa keskiviikkona koeviikko niin täällä tulee taas olee vähän hiljaisempaa, ellen mä pakene johonkin hirveeseen kokeeseen lukemist tänne ;D

Hola!
I still don't have pics for you guys, (sorry! ), but I could anyway tell you some more about my host family, location and school in Sydney. So like I earlier (haha, a month ago...) told you, my organisation found a host family for me from Sydney. I'm really excited about my host family and I really can't wait to get to meet my host parents and two host sisters, host dog and host cat. Luckily there's not so much time left for waiting, I'm leaving in 9 weeks and before that my host sister will visit us here in Finland!!!! She has been here as an exchange student, and while she visits her family here, she's also going to see us! So excited!!! (a lot of !-marks... :DDD) Well, back to Sydney. The family lives quite near the city center (only 8km from the opera house). I've always dreamed about living near a big city, so I'm super happy to get to experience this now. I mean, ok Helsinki is the capital of Finland and quite big in my perspective, but its not comparable in size with a million city like Sydney. I actually still can't believe I'm really going to Sydney in a few weeks, I've been dreaming of this since I saw finding Nemo for the very fist time :)


Then a little about my host school. So I'm going to a girls school, where they wear school uniforms. This is something really really really new to me, and again I'm excited about it (is there something I'm not excited about, haha!) I first thought it was a little school of about 300 students bun then I searched a little better on the net and found out that it's a school of about 1100 students. Little size difference to my gues. This school uniform thing sounded first a bit strange to me, I was like... can't I choose what to wear anymore? But now every morning when I'm having a what to wear crisis I'm thinking, next year I wont have this problem and now I've really started to like the idea of a uniform!

 last Saturday I had my last exchange info which my parents also attended with me. There they told us stuff about the visa, flights, insurance and other that kind of important stuff. I also got to know my official departure day, which I actually already got in the summer. It's still the 28th of January. Every day it's getting a little closer. Now I'm a sort of on my own, no more information evenings whit the other exchange students. But I actually feel like I'm ready to go so that's not such a big deal to me.
This Christmas time (which starts in my opinion now) is going to go so fast, and after it there are only a few few weeks until I get on the plane and wave goodbye to my dear family. Time is going fast!!!
-xxx- Emma






4 comments:

  1. woow, siis ihan älyttömän coolia jos lähet tosiaa aussehi vaihtoo :) ite oon vähä havitellu jenkkejä ! ootko muuten minkä toimiston kautta hakenu :) ja ootko ite olly tyytyväinen siihen toimistoon jne ? :D ja tarviks sun käydä jossaa kielikokeis ja oliks se hankala, tai niiku pitiks sun suorittaa joku taidon näyte et sun enkku on tarpeeks hyvä, ku ite pelkään et jos en pääsekkää sen takii vaihtoo et ei oo hyvä enkku vaikka on muul aina ollu 8-9 :) ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moi,
      Joo oon menossa ens vuodeksi ausseihin vaihtoon Exploriuksen kautta. Explorius on ainakin tähän mennessä toiminu tositosi hyvin ja on unelmajärjestö. Suosittelen! :). Muita järjestöjä joista oon kuullu et ne on hyvii on YFU, AFS ja STS joten niidenkin inffoissa ja nettisivuilla kannattaa käydä, mut Explorius oli ainakin mun kohdalla se paras ;). Mun ei ite tarvinnu tehdä mitään testii kun oon menossa Ausseihin, mutta tiedän että jenkkivaihtareiden täytyy suorittaa SLEP-testi. Se on kuulemma tosi helppo, mut jos siitä ei jostain syystä pääsis läpi sen saa uusia (kai niin monta kertaa kun tarvii) joten se ei oo mikään esto jos sen failaa :D. 8-9 enkku on oikeesti ihan tarpeeks, sinnehän mennään sen takii että oppis lisää joten ei vaihtoon menemiseen tartte mitään 10+ enkkua! :D Haet vaan, ja trust me pääset kyllä! Oho, tulipas pitkä vastaus…Mut jos sul on lisää kysymyksiä niin kysy vaan! :) -Emma

      Delete
  2. haha epistä tuol sun koulus on kivemman näköset koulupuvut ku siel mun tyttö koulus ::D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, millaset teil sit on? :DDD Linkkaa facebookiin !!! :)

      Delete